Buang biji cili

 Assalamualaikum semua. Selamat pagi. Baru je selesai buang biji di cili merah ni. Lada merah . 




My mom minta rabia buang biji cili tu semua. Lepas tu potong pula. Nak buat belacan . Dan sos nasi ayam .


U all guna lagi ke teknik lama macam ni ? Rabia buat je lah. Ke ada alat dia . ? Tolong suggest. Nasib siap cepat ni. 😂 . 

Takut pijar je tangan ni. Tapi tak pijar pun. Nasib baik. Seram betul nak potong cili merah ni .

Catat Ulasan

9 Ulasan

  1. Tak rajin nak buang biji cili ni. Guna je sekali. Tu lah paling cepat.

    BalasPadam
  2. kena guna plastic gloves la agar tak pijar tangan nanti..

    BalasPadam
  3. nak elak pijar pakai je sarung tangan plastik tu ;-)

    BalasPadam
  4. Biasa buat cili boh sendiri. Setiap minggu wajib buat. Mujur lah tak pijar tangan hahaha.

    BalasPadam
  5. Kalau kak ana pakai glove tangan tak nak bagi pijar. Hehe.

    BalasPadam
  6. xde pun..mcm tu juga cara kak shida buat..hehee..kdg2 blend skali je dgn biji dia ^_^

    BalasPadam
  7. Tak pernah buang pun, masa menyiang dia kuis-kuis camtu je hihi.

    BalasPadam
  8. Saya ada satu cara nak buang biji lada besar ni yang saya belajar dari tukang masak restoran Cina. Ambil sebuah lada besar, potong bahagian tangkainya biar nampak berlobang. Kemudian picit-picit lada tu, pegang bahagian hujung lada itu tengkoh-tengkoh keatas tapak tangan sebelah lagi. Anda akan lihat biji-biji lada itu keluar bertaburan. Ulangi lagi sehingga anda pasti tiada lagi biji lada itu. Selamat mencuba.

    BalasPadam
  9. suka mcm ni jgk.. kalau nak masak mesti kena buang smua biji

    BalasPadam